Bade- og vandretur på Blekingeleden fra Karlshamn til Olofström

Er du til tæt eventyragtig skov med mos samt lav på klipperne og glad for badeturer i skovsøer, eller blot til at nyde synet af de smukke søer og spise blåbær og hindbær, så tag til Blekinge. De var netop hvad 6 friske vandrere valgte at bruge en forlænget weekend på 8.-10. juli 2011.

Vi mødtes kl. 9.40 under uret på Hovedbanegården og tog toget til Karlshamn. Der går Øresundstog direkte til Karlshamn og turen tager lidt under 3 timer. Vi startede med at opsøge et svensk apotek for at forsyne os med myggemiddel indeholdende DEET, der er særligt godt til at afskrække myg (DEET er forbudt i Danmark da det er mistænkt for at være kræftfremkaldende). Samtidig fik vi set bymidten i Karlshamn og spist en is. Det var især om aftenen, at der var myg - dog ikke så mange, som det kan opleves andre steder i Norden, men vi var glade for det indkøbte myggemiddel.

Den første vandreeftermiddag gik vi 15 km. Vi havde overvejet at overnatte ved den på kortet markerede shelterplads ved St. Kroksjön, men det var et lidt mørkt beliggende shelter og vi havde lyst til at vandre lidt mere, hvorfor vi fortsatte mod shelteret ved L. Kroksjön. På stykket midt mellem St. Kroksjön og L. Kroksjön fandt vi en åben grillplads med flot udsigt til de to søer. Der lå nogle udlejningsbåde fastlåst til en bådebro, men der var ingen som benyttede bådene hverken fredag aften eller lørdag morgen. Vi havde stedet helt for os selv og valgte at slå lavvoen op med udsigt til søen. Alternativt kunne vi være gået ca. 0,5 km til den næste egentlige shelterplads ved L. Kroksjön. Vi blev senere på aftenen glade for valget af shelterplads, da vi kunne benytte bådebroen til at springe i vandet og få turens første dukkert. Vandet var behageligt varmt, ca. 23 grader, hvorfor de morgenfriske allerede næste morgen fik endnu en badetur.

Vi startede lørdag kl. ca. 9.30 på turens længste etape på 30 km. Det var en varm dag, hvorfor der blev sat stor pris på en hel times frokostpause med god tid til badning i Kärrsjön. Jesper fik svømmet næsten hele søen rundt og var væk i en halv times tid. Da vi var fremme ved shelteret kl. 21.00 ved Bredasjön var alle trætte. Der blev straks tilberedt lækker mad og hentet vand i et hus ca. 5 minutters gang fra shelteret.

Næste morgen havde vi sat vækkeuret til kl. 7 for at nå turens sidste etape på 25 km. Vi startede dagen med endnu en god badetur fra en badebro beliggende tæt på shelteret. Da vi passerede Slagesnässjön blev der tid til endnu en badetur og lidt formiddags-loganbrød, mens selve frokosten blev spist kl. ca. 16 ved Grimsjön. Denne gang dog uden badetur, da bevoksningen rundt om søen var tæt. Vi konsulterede kortet under frokosten og kunne konstatere, at vi havde næsten 8 km til Olofström ad Blekingeleden og der kun ville blive meget lidt tid til en badetur i søen Halen udenfor Olofström, hvis vi skulle nå København inden midnat. Vi valgte derfor at korte lidt af det sidste stykke vej ind til Olofström og tage bus 562 fra Flyborgstorpet, der ligger kun et par hundrede meter fra det sted, hvor Blekingeleden krydser hovedvej 121 mod Olofström. Der er dog nogle timer mellem busafgangene på en søndag, hvorfor vi var heldige at bussen kom efter kun 45 minutters ventetid. Med bus tog det mindre end et kvarter inden vi var inde på busstationen i Olofström, hvor der var tid en kølende is inden det gik videre med bus til Bromölla og derfra med Øresundstog til København. Det var en fantastisk tur med 5 badeture i 4 forskellige søer, solskinsvejr og godt selskab. Det er en tur som aldrig vil blive glemt.

Tak til Ida, Hanne, Tine, Solveig og Jesper for en fantastisk tur på Blekingeleden, juli 2011.

Kort: Gröna kartan 3E NO Karlshamn og 3E NV Karshamn

Yderligere information: Olofström kommune om Blekingeleden.

Transportoplysninger: http://www.rejseplanen.dk/, http://www.blekingetrafiken.se/.